Ønsker du å bestille våre skriftserier ?
Skriv inn detaljert ordrebeskrivelse i kontaktskjemaet så vil vi ta kontakt med deg for videre prosess. Eller ta direkte kontakt med oss via telefonnummer 2308 1300.
Ønsker du å bestille våre skriftserier ?
Skriv inn detaljert ordrebeskrivelse i kontaktskjemaet så vil vi ta kontakt med deg for videre prosess. Eller ta direkte kontakt med oss via telefonnummer 2308 1300.
Bønneuken for kristen enhet
Tema
Materiell
Arkiv
Bønneuken for kristen enhet
18-25 januar hvert år avholdes Den internasjonale Bønneuken for kristen enhet. Under denne uken står kristne i omtrent 120 land sammen i bønn!
I år markeres det 1700-årsjubileum for det første kristne økumeniske kirkemøtet, holdt i Nikea i år 325 e.kr. Denne markeringen av vår felles kristne tro er bakgrunnen for temaet for Bønneuken 2025:
«Tror du dette?»
Joh 11:26
Spørsmålet er hentet fra dialogen mellom Jesus og Marta, da Jesus besøkte Marta og Maria etter deres bror Lasarus’ død, slik vi finner det beskrevet i Joh 11:17-26.
«Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø» erklærer Jesus til den sørgende og fortvilede Marta. Og så spør han henne: «Tror du dette?» (v.26).
I likhet med Marta kunne ikke de første generasjonene av kristne forbli likegyldige eller passive når Jesu ord rørte og ransaket hjertene deres. De søkte oppriktig å gi et forståelig svar på Jesu spørsmål: «Tror du dette?».
Mens vi venter på Jesu gjenkomst, er kristne verden over invitert og kalt til å sammen bære vitnesbyrdet om oppstandelsestroen og den treenige Gud i verden. Bønneuken i 2025 er en anledning til en økumenisk feiring av vår tro – både den personlige og kollektive.
På denne siden kan du lese mer om årets tema og laste ned daglige tekster og bønner, gudstjenestemateriell og andre ressurser til bruk under Bønneuken.
Hva er bønneuken for kristen enhet?
Bønneuken for kristen enhet begynte som en åttedagers bønneuke i 1908 i USA, etter initiativ fra den anglikanske og senere katolske presten, Paul Wattson. Før dette hadde bønnedager for kristen enhet blitt arrangert innenfor pentekostale og evangelikale fornyelsesbevegelser i noen tiår, og en bønneuke arrangert innenfor Evangelisk allianse siden 1846. i 1966 ble Bønneuken et felles prosjekt for Den katolske kirke og Kirkenes verdensråd. Siden 1975 har lokale økumeniske grupper fra hele verden utarbeidet materiellet til Bønneuken.
Bønneuken for kristen enhet har etter tradisjonen blitt holdt 18.-25. januar på den nordlige halvkule. Arbeidet for kristen enhet er imidlertid ikke avgrenset til en uke hvert år. Vi oppfordrer til å være fleksible med hensyn til dato og til å se det materiellet vi presenterer her som en utfordring til å markere det fellesskapet kirkene er kommet fram til, og til å be og jobbe for full enhet gjennom hele året.
Bønneukens historie
Noen nøkkelbegivenheter i Bønneukens historie
2008
Feiring av 100-årsdagen til Bønneuken for kristen enhet. Forløperen, «Oktaven for kristen enhet», ble første gang markert i 1908.
2004
Det ble oppnådd enighet om at materialet til Bønneuken for kristen enhet heretter skal publiseres i fellesskap og produseres og i samme format av Tro og Kirkeordning (KV) og Sekretariatet til fremme av kristen enhet (Den Katolske kirke).
1994
Teksten for 1996 ble forberedt i samarbeid med KFUK og KFUM
1988
Materialet til Bønneuken ble brukt ved åpningsgudstjenesten til Det kristne råd i Malaysia der de største kristne grupperingene i landet deltar.
1975
Første gang materiale som bygger på utkast fra en lokal økumenisk gruppe brukes i Bønneuken.
1968
Første gang materiale forberedt i fellesskap av Faith and Order og Sekretariatet til fremme av kristen enhet blir offisielt brukt til Bønneuken.
1966
Kommisjonen for Faith and Order i Kirkenes Verdensråd og Sekretariatet til fremme av kristen enhet (nå kjent som Det pavelige råd til fremme av kristen enhet) begynner offisielt med felles forberedelse av materiale til Bønneuken.
1964
Dekretet om Økumenikk fra det 2. Vatikankonsil understreker at bønn er sjelen i den økumeniske bevegelse, og oppmuntrer til å holde Bønneuken for kristen enhet.
1964
I Jerusalem ba pave Paul VI sammen med patriark Athenagoras Jesu bønn “at de alle må være ett” (Joh 17).
1958
Unité Chretienne (Lyon i Frankrike) og kommisjonen for Faith and Order i Kirkenes Verdensråd begynner å samarbeide om forberedelse av materiale til Bønneuken.
1935
Abbed Paul Couturier fra Frankrike gjør seg til talsmann for “En verdensomfattende bønneuke for kristen enhet” på inkluderende basis med bønn for “den enhet som Kristus vil ha med de midler som han vil bruke”.
1926
Faith And Order bevegelsen begynner å gi ut “Forslag til en bønneoktav for kristen enhet.
1908
Presten Paul Watson begynte å holde en bønneoktav for kristen enhet.
1894
Pave Leo XIII oppmuntrer til å holde en bønneoktav (8 dager) for kristen enhet i sammenheng med pinse.
1867
Den første Lambeth-konferanse for anglikanske prester fremhever bønn for enhet i innledningen til resolusjonene.
1840
Presten Ignatius Spencer, konvertitt til den Romersk katolske kirke, foreslår “Felles bønn for enhet”
1820
Presten James Haldane Stewart gir ut “Hints for the General Union of Christians for the Outpouring of the Spirit”
Ca 1740
På denne tiden oppstod det i Skottland en «pinsebevegelse» med bånd til USA. Vekkelsesbevegelsens budskap omfattet bønner for og med alle kirkesamfunn.
Om Bose-fellesskapet
Bønnene og refleksjonene for Bønneuken for kristen enhet 2025 er utarbeidet av brødrene og søstrene i klostersamfunnet Bose i Nord-Italia
Bose ble grunnlagt i 1968 på initiativ av broder Enzo Bianchi, sammen med noen brødre og søstre. Helt fra starten har det vært et økumenisk fellesskap. Blant de første som avla sine løfter i 1973, var det kristne fra forskjellige kirkesamfunn, i et blandet fellesskap av både menn og kvinner, som alle lever i sølibat som svar på Kristi kall. I dag er fellesskapet anerkjent av den romersk-katolske kirken som et kloster «sui iuris». Det betyr at det er etablert i den lokale kirken i Biella (Piemonte, Italia), men det er et kloster som er helt uavhengig i sin interne ledelse. Og alle medlemmene, som tilhører ulike kristne kirker, har de samme rettighetene.
Klosterfellesskapet i Bose har som mål å leve ut klosterlivet i dag. Det plasserer seg både i den østlige og vestlige kristne tradisjonen som helt siden de første århundrene har sett menn og kvinner forlate alt for å søke å leve evangeliet radikalt i sølibat og forenet i fellesskap.