Åpent brev: «En menneskerett å utøve sin tro sammen med andre»

– Religionsfrihet og muligheten for å utøve religion, individuelt og sammen, er en konstitusjonelt beskyttet rett. Den må ikke begrenses uten ekstraordinære grunner, og ikke være i kraft lenger enn absolutt nødvendig. Denne retten blir nå utfordret, og har vært utfordret lenge nok.

Det skriver generalsekretær Erhard Hermansen i nytt brev om Kirkenes viktige funksjon til Barne- og familiedepartementet – på vegne av NKR sine medlemskirker, sendt tirsdag.

«Som paraplyorganisasjon har vi behov for å gi et tydelig uttrykk for den oppgittheten som er i kirkene, den forskjellsbehandling vi opplever opp mot andre sektorer og en opplevelse av å bli nedprioritert,» skriver han.

Fratas rettigheter

I brevet vektlegges at «Retten til å utøve sin tro, er også retten til å utøve sin tro sammen med andre. Tro er personlig, men ikke privat».

– Med stengte kirkebygg, eller begrensninger på inntil 10 personer, mister svært mange denne retten. Det er ikke en menneskerett å gå på kino, men det er en menneskerett å utøve sin tro –sammen med andre, skriver Hermansen.

Folk er slitne

I brevet skriver Hermansen at som mange andre sektorer i samfunnet har også kirkesamfunnene i Norge stilt seg lojalt bak regjeringens kamp mot smittespredning, og har høstet gode erfaringer. Menigheter har gjort sitt ytterste for å være av «de beste i klassen» på å overholde myndighetens forskrifter og anbefalinger. Men det har kostet, og behovet for fysiske fellesskap øker blant våre medlemskirker. Tusenvis av mennesker i alle aldre samles vanligvis i kirkene i løpet av en uke. Åpne kirker er viktig for alle, særlig for mennesker i sårbare livssituasjoner.

– Folk er slitne og savner fellesskapene sine. Vi ser hvordan sårbare grupper blir spesielt hardt rammet av pandemien. Kirkene er en viktig ressurs og bidrar til å hjelpe mennesker som kjenner på utfordringer. Under pandemien har folkehelsen blitt utfordret, og vi vet at kirkens fysiske nærvær i mennesker liv kan bidra til økt livskvalitet.

Åpne kirker er viktig for alle, særlig for mennesker i sårbare livssituasjoner.

Vil strekke oss langt

Vi har også tidligere skrevet og bedt regjeringen endre «kirkebenk-regler»,

– Vi er er villige til å strekke oss langt for at folk skal få dra på kirkearrangement, sier Hermansen.

Ønsker du å dele?

Gjerne del dette innlegget med dine venner!