Kirke-Norge var godt representert da kommunikasjonsarbeidere i kristne kirker og organisasjonsliv var samlet til fagdag, onsdag 20.
Se bildegalleri nederst i saken! (Foto: Gjermund Øystese/NKR)
– Det var fint med en kommunikasjonsfaglig dag med et så tydelig fokus på tro og livssyn, sier kommunikasjonsrådgiver i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, Hans Olav Arnesen.
Selv om han snarere representerte livssyns-Norge, og ikke kristen-Norge som sådan denne dagen, opplevde han flere ting på programmet som relevant.
Økumenisk samarbeid
Også pausene ble fylt av «økumenisk mingling» og uformell utveksling av tanker – att og fram mellom bordene og kaffemaskinen – under fagdagen onsdag. Arrangementet var et samarbeid mellom Norges Kristne Råd og mediekonferansen MELT. Formålet med dagen var å styrke kommunikasjonskompetansen til kirke-Norge.
Fagdagen ble innledet med frokostseminar hvor Even Westerveld delte erfaringer fra kommunikasjonsarbeid og strategi i Vipps. Deretter fulgte Ingrid Ivo Vatnar Eikje opp med erfaringer og tips til å lage podcast, hvorpå Stian Reinhartsen (Reinhartsen Media) talte om trender i sosiale medier. Pastor Egil Svartdahl snakket om sin pastorale reise til TV-pastor og videre til SoMe-pastor – og hvordan dette gikk for seg til tross for hans personlige forakt for teknologi.
Å være relevante
Et felles aspekt som samtlige la stor vekt på var å være relevant, gjennom finne og formidle de gode historiene på en interessante og aktuelle måter som oppleves relevant for målgruppen.
Det ble satt av tid til å dele erfaringer blant deltakernes eget arbeid med kommunikasjon i sin kirke eller organisasjon, og til å stille spørsmål til foredragsholderne.
Dagen ble avrundet med paneldebatt om medievirkeligheten i Norge under overskriften «Kampen om oppmerksomheten» ved Elise Kruse (religions- og featureredaktør Vårt Land), Egil Svartdahl (TV Inter), Hans Olav Hodøl (førstelektor UiA) og Mikael Svartdahl (Alit).
Siste kommentarer