Åpnet julekort på direkte-TV

Med Kirkens Nødhjelp og deres juleaksjon som en del av sendingen, fikk «Julekort fra hele Norge» en ekstra dimensjon over seg. I år som i fjor ble det sendt julekort på direkten fra hele landet.

Julekort på direkten 

Det manglet ikke på innslag i den drøyt 4 timer lange direktesendingen til TV Inter. Menigheter og organisasjoner fra hele landet har sendt oss kreative innslag i mange ulike format som til sammen utgjorde helheten i sendingen. Fra «Nordnorsk julesalme» sunget inn på Svalbard til «Nå tennes tusen julelys» fra de mange sjømannskirkene rundt i verden. 

– Jeg er veldig glad for at vi også i år klarte å samle kirke-Norge til en stor førjulssending, og synes at dette ble nok et fantastisk program med et godt og variert innhold. Sammen med menigheter landet rundt har vi fått være med å spre tro, håp og kjærlighet. Når jeg ser alle de flotte julekortene som sendes inn blir jeg også stolt og rørt over alt det gode arbeidet som skjer i menigheter rundt i hele landet, sier Erhard Hermansen, generalsekretær i Norges Kristne Råd. 

Se hele sendingen her:

Programmet som ble sendt live på Facebook, Vårt Land og Dagen sine nettsider, samt TBN og et par andre lokale tv-kanaler ble i fjor sett av over 100 000 seere. Interessen i år har vært stor, og vi håper sendingen varer langt inn i romjula.

En del av noe større

Nytt av året var altså at Kirkens Nødhjelp sin juleaksjon ble en del av sendingen. Dette skapte noen rammer som bare forsterket innholdet og kvaliteten på programmet. Med slagordet «La flere fylle fem» ønsker Kirkens Nødhjelp å sette søkelys på barnedødelighet. Dette handler om at vi må gjøre det vi kan for at barn skal fylle fem år. Dødeligheten for barn under fem år er ni ganger høyere i Afrika enn i Europa.  

– Det har vært en positiv utvikling med tanke på vaksinering som gjør at det er færre barn i dag som dør enn det var tilbake i år 2000. Men vi har fremdeles en lang vei å gå, derav vår juleaksjon, sier generalsekretær i Kirkens Nødhjelp Dagfinn Høybråten.

Det er mange behov i verden som ikke akkurat har blitt mindre under pandemien. Kirkens Nødhjelp trappet opp innsatsen i 2020 og var med på å gi forebyggende hjelp mot korona til mer enn 3 millioner mennesker i over 20 land.

– Slik er det også nå. Når Norge stenger ned, trapper Kirkens Nødhjelp opp. I fjor skaffet vi vann til 1,4 millioner mennesker. Nå trenger vi din hjelp, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

To fornøyde generalsekretærer. Hermansen og Høybråten i studio.

Generalsekretær Erhard Hermansen i Norges Kristne Råd legger til at Kirkens Nødhjelp virkelig er kirkenes forlengede arm i utviklingsland: 

– Jeg er glad for at vi i årets program fikk frem at vi også hører til i en større sammenheng. Med Kirkens Nødhjelp på laget og innsamling til deres viktige arbeid fikk sendingen en ekstra dimensjon. Vi står ikke bare i en tett relasjon til hverandre her hjemme, men også globalt. Derfor kan vi som kirkefellesskap i Norge både være stolte av Kirkens Nødhjelp, og takknemlig for at vi, gjennom dem, er en så viktig aktør i bistand- og nødhjelpsarbeidet. Jeg vil oppfordre alle til å være med å gi en ekstra gave til Kirkens Nødhjelp sitt arbeid, sier generalsekretær Erhard Hermansen. 

Variert program med mange gjester i studio 

I et utsøkt studio som TV Inter hadde rigget til ble rammene for programmet satt. Her ledet programlederne Henrik Govertsen og Anette Løken Jahr oss gjennom en fire timers lang maratonsending med besøk av spennende folk. Kunstner Vebjørn Sand, forfatter Vetle Lid Larssen, Olaug og Jan Frode Bollestad, artist Knut Anders Sørum, prest Sunniva Gylver var blant årets gjester i studio.

Produksjonssjef i TV Inter, Ole Kristiansen, var svært fornøyd med årets sending: – Både studioet og sendingen generelt bar preg av erfaringene vi gjorde oss i fjor. Nå kunne vi skape enda bedre rammer rundt sendingen som forsterket julestemningen og fokuset på Kirkens Nødhjelp sin juleaksjon. 

Ole k
Produksjonssjef Ole Kristiansen i TV Inter

Det må sies avslutningsvis at dersom denne sendingen hadde blitt produsert av en større TV-kanal, hadde nok kostnadene vært minst tre ganger så høye. 

– Tv-Inter er profesjonelle til fingerspissene, og vi er svært fornøyde med å ha dem som produsent av konseptet, sier Hermansen mens Høybråten nikker samtykkende. 

Gjennom sendingen kom det inn 150 000 kr. Men om du ikke har fått gitt penger, er det fremdeles mulig å gi til Kirkens Nødhjelp.

Gi årets viktigste julegave.

Vipps til 2426 eller send gave på SMS til 2426 (kr 250).

Previous

Next

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Ønsker du å dele?

Gjerne del dette innlegget med dine venner!